Träning/grupper 2020

S:t Arild Golfakademi står för utbildningen av vår juniorverksamhet

För anmälan till träning gå in på svenskalag.se/starildgk och klicka på ”Anmälan till träning” i menyn till vänster. På sidan finner du även all övrig information om träning, tävling och läger.

Nedan hittar du information om alla träningsgrupper, här finns något för alla.
Är ni osäkra på vilken grupp ni tillhör och ska anmäla er till så tveka inte att höra av er till andre@starild.se

Golfkul

Är du mellan 4-7 år så anmäler du dig till Golfkul. Vi fokuserar på lek och skoj med spelet i centrum. Vi spelar och tränar på 30 och 50 banan, med anpassad utrustning. Vi ser gärna att föräldrar är delaktiga och hjälper till vid träningarna.
Du behöver vara anmäld i klubben som nybörjarmedlem (ingen kostnad)

Träning
Ingår man i den här gruppen tränar man under en 5-veckorsperiod 1 gång i veckan.
Under 2020 kommer träningen för Golfkul att genomföras V18-V22 och det kommer att finnas en grupp på Höganäs GK och en grupp på S:t Arild GK. Vilken man vill vara med i väljer man själv beroende på vad som passar en bäst.

Höganäs GK: Tisdagar kl. 16.30-17.30
S:t Arild GK: Måndagar kl. 16.30-17.30

300:-

Äventyr

Är du nybörjare och mellan 8-12 år börjar du i en äventyrsgrupp. Här följer vi Golfförbundets utbildningssystem Golfäventyret. Spelet ligger i fokus där vi också jobbar med Klara Av och Att Göra utmaningar. Utvecklingen registrerar du i ditt eget Golfäventyrethäfte.
Du behöver vara anmäld i klubben som nybörjarmedlem (ingen kostnad)

Träning
Ingår man i den här gruppen tränar man veckovis 1 gång i veckan i gruppträning. Mycket lek, skoj och roliga utmaningar väntar för alla i denna grupp.
Under 2020 kommer träningen för Äventyr att starta v16 och det kommer finnas en grupp på Höganäs GK och en grupp på S:t Arild GK. Vilken man vill vara med i väljer man själv beroende på vad som passar en bäst.

Höganäs GK: Onsdagar kl. 16.30-17.45
S:t Arild GK: Onsdagar kl. 16.30-17.45

700:-

Bredd 54

Har du handicap 54 eller lägre tränar du i denna grupp. Fokus ligger på att utveckla din golf och nå officiellt HCP, 36. I golfträningen fokuserar vi på kroppsuppvärmning, lekar, klara av övningar, tekniska tester och gemenskap.

Träning
Träning sker veckovis 2 gånger i veckan i gruppträning.
Under 2020 kommer träningen genomföras både på S:t Arild GK och Höganäs GK. Ingår man i den här gruppen tränar man alltså en gång i veckan på båda golfklubbarna.

Spel & Tävling
Utöver regelbunden träning ingår även “Elvefors Junior Tour”, “Fredagsgolf på Höganäs GK” och ”Sommarlovsgolf på Höganäs GK”

Elvefors Junior Tour är en tävling för alla juniorer, på Lilla banan på S:t Arild GK som spelas varje onsdag med start i maj och avslutas med en final i slutet av augusti.

Fredagsgolf på Höganäs GK pågår under samma veckor som träningen, dvs. V16-V39. Här spelar vi 9 hål golf för juniorer med handikapp från 54. Här är medlemmar i både Höganäs GK och S:t Arild GK välkomna. Detta är ingen tävling, dvs. inga startavgifter. Målet med detta speltillfälle är att träffas och komma ut på banan för att fostra sitt golfspel och bl.a. prova på olika spelformer.

Sommarlovsgolf på Höganäs GK är en tävling över 9 hål där man spelar i 3 olika klasser; Brutto, Netto och Poängbogey. Prisutdelning i alla klasser. Här finns en startavgift på 20kr per gång och juniorernas 4 bästa rundor över säsongen räknas samman till en total. Denna total leder sedan till att Vandringspris och pokaler delas ut till de som varit mest framgångrika under säsongen. Tävlingen spelas V25-V33, onsdagar med start kl. 09.00 på hål 1.

Gällande både “Elvefors Junior Tour” och “Fredagsgolf på Höganäs” så är det juniorerna själva som ansvarar för lottning och upplägg. Här finns inte alltid ledare på plats.

Grupptider
Måndagar kl 18.00-19.30 (S:t Arild GK)
Torsdagar kl 16.30-18.00 (Höganäs GK)

900:-

Bredd 36

Har du officiellt HCP eller lägre tränar du i denna grupp. Fokus ligger på att utveckla din golf genom mycket spel, att du börjar tävla och sänker ditt handicap. I golfträningen fokuserar vi på kroppsuppvärmning, teknikträning, klara av övningar, tester och gemenskap.

Träning
Träning sker veckovis 2 gånger i veckan i gruppträning och 5st 25min privatlektioner ingår i träningsavgiften.

Grupptider
Tisdagar kl 18.00-19.30 (Höganäs GK)
Torsdagar kl 18.00-19.30 (S:t Arild GK)

900:-

Elit & Utveckling

Vill du satsa på din golf och uppfyller ramarna för vår Elittrupp så kommer du bli en del av den här träningsgruppen. Här ligger fokus mycket på din individuella utveckling och du spelar aktivt på någon tour. Du är en del av juniorserielaget samt deltar i andra representationsuppdrag. Utöver gruppträning har varje spelare regelbundet individuella lektioner med Pro.

Kriterier för att komma med i Junior Elit & Utveckling:
• Spelar på Rookietouren, Teen Tour First, Future eller Elite, JMI eller högre
• Lämna in en utvärdering av året
• Skriva en utvecklingsplan
• Lämna in en tävlingsplanering
• Genomföra tester
• Föra spelstatistik

Träning
Träning sker veckovis 2 gånger i veckan i gruppträning och 10st 25min privatlektioner ingår i träningsavgiften och utöver detta förväntas man lägga stort fokus på egen träning och spel.

Grupptider
Tisdagar kl 18.00-19.30 (S:t Arild GK)
Torsdagar kl 18.00-19.30 (Höganäs GK)

1500:-

Är ni osäkra på vilken grupp ni tillhör och skall anmäla er till så tveka inte att höra av er till oss och fråga.
Kontakta andre@starild.se