Golfens dag 2024 Augusti 10

Golfensdag Höganäs GK 2024-08-10

I ett strålande väder (och regnet uteblev) samlade detta event ca 150 – 200 besökare.

Aktiviteter såsom Tipsrunda (vuxen/ungdom), Putting mästerskap, Long Driving samt utmanartävling i tre delmoment mellan Höganäs BK och Höganäs GK. Fria golfbollar till dem som önskade testa på golfen på rangen.

Tipsrundan var en rundvandring på anläggningen och 10 allmänna frågor skulle besvaras och för att sära lika svar skulle längden på ett snöre bedömas. Med 9 rätt segrade Sara Bringle följd av tvåan Karin Ahlberg med 8 rätt. Ungdomsklassen vanns av Filip Trobro med 8 rätt.

Putting tävlingen ”KULLAHALVÖNS PUTTINGMÄSTARE” som anordnades för andra året i rad samlade också stort intresse. Efter långt kval så fick tävlingen avgöras på särspel – blev en nervpirrande uppgörelse som avgjordes på nionde hålet. Segrare och därmed mästare blev Lennart Larsson (17 slag) och tvåa Jakob Wieslander (18 slag). Mästaren får sitt namn inskrivet i ett minnesdiplom som lever vidare.

Long Driving – uppdelad i tre klasser Herr (15 – 99) Dam samt Ungdom (0 – 14). Stor anslutning även här och det gällde att slå sin Drive så långt som möjligt inom en sektor och tre försök hade man till sitt förfogande. Ungdomsklassen vanns av Lucas Johansson 226 m, tvåa Isaac Henriksson 203 m. Damklassen togs hem av Anna Brislow 160,1 m och tvåa Ida Karlsson 137,7 m. Herrklassen vanns av Hugo Svensson 238,5 m och tvåa Carl Bringle 237,4 m.

Utmanartävlingen (4 deltagare från vartdera laget) började med att träffa flaggan på hål 1 (70 m) på tre försök. Visade sig vara en marig uppgift och endast HBK fick in en träff. (1 – 0). Delmoment två bestod i att från 50 m sätta bollen i mål med direktspark/slag – en lika marig uppgift som den första och resultaten uteblev. Moment tre utgjordes av att sparka/putta mot tre olika flaggor på green – endast direkt träff räknades. Momentet vanns av HBK med 2-1 och därmed segrade HBK.

Servering fanns på plats och frekventerades livligt av besökarna som hade ett fint urval att välja på.

Under dagen fanns även ett erbjudande om medlemskap 2025 vilket innebar även Greenfee för resterande del av 2024.

Prisutdelnings ceremonin avslutade så dagen med livliga applåder till alla pristagarna.

Sist hem var bollplockarna som samlade i 9000 bollar efter ”Prova på golfen”.

Det riktas att stort tack till alla volontärer som gjorde denna dag möjlig.