ICA Kvantum Cup 2022 rev. resultatlista

ICA Kvantum Cup är det samlade namnet för ett tävlingssamarbete mellan klubbarna Höganäs GK, Mölle GK och S:t Arild GK där ICA Kvantum i Höganäs är huvudsponsor. ICA Kvantum Cup omfattar tre tävlingar, en på vardera klubb plus ett finalspel.

De aktuella tävlingarna är (klicka på respektive tävling för att komma direkt till anmälan via Min Golf):

28 maj – Höganäs GK – ICA Kvantum Cup – Kvaltävling 1 – greensome
13 juli – S:t Arild GK – ICA Kvantum Slaget  – Kvaltävling 2 – greensome
21 augusti – Mölle GK – ICA Kvantum slaget  – Kvaltävling 3 – foursome

10 september – ICA Kvantumslaget FINAL, Höganäs GK – Singeltävling, matchspel

KTUELL STÄLLNING EFTER TVÅ OMGÅNGAR
Aktuell ställning seniorer
Aktuell ställning juniorer

Kvalresultatet baseras på placering vid resp. tävling. T.ex. vid första tävlingen kommer laget på plats 4, då erhåller varje spelare denna placeringspoäng individuellt och erhåller därmed placeringspoäng 4. Vid andra tävlingen kommer laget på 18:e plats, då erhåller båda spelarna placeringsresultatet 18. Vid sista tävlingen kommer laget på 9:e plats. Den enskilde spelarens placeringsresultat efter 3 tävlingar blir då 4+18+9=31.

Kan man inte delta på alla tre tävlingarna så erhåller man samma placering som laget/spelaren som kommer sist. Man har alltså möjlighet att kvalificera sig till finalen utan att spela alla tre kvaltävlingar men ju fler tävlingar man spelar ju större chans är det att få ett lågt totalt placeringsresultat.

Finalspel

Finalen spelas på Höganäs Golfklubb lördagen den 10 september.

De 32 seniorspelare som har lägst totalt placeringsresultat efter de tre kvaltävlingarna går till finalspel. Anmälan till finalen kommer att krävas och de kvalificerade spelarna kommer att kontaktas via mail. Tackar man nej, så går platsen vidare till placering 33 osv.

JUNIORKLASS I FINALEN
De åtta bästa juniorna från kvaltävlingarna går till en separat juniorfinal på Höganäs GK under den ordinarie finaldagen den 10/9. Juniorerna kvalar in till finalen genom att delta i de ordinarie kvaltävlingarna där de spelar tillsammans med övriga deltagare. De åtta med lägst total placeringspoäng går till final.

Finalerna avgörs med matchspel över 5 hål (hål 1-4 + hål 9). Det är direkt utslagning vid förlust av matchen medan vinnaren går vidare till nästa omgång. Ordinarie matchspelsregler gäller och matcherna spelas med hcp. Seedningen för matchspelet görs genom att 1:an möter 32:an, 2:an möter 31:an osv.

Målet med ICA Kvantum Cup är att arrangera tävlingar med festlig inramning för att på så sätt locka nya deltagare till tävlingar
och samtidigt locka fler till golfen.